PENGIKUTKU.

Tuesday, August 28, 2012

Fettuccine Alfredo.

Assalamualaikum,

Hari nie aku terlebih rajin dengan adik aku, nak tahu tak apa yang kitaorang buat? Wah, kalau korang kawan aku, mesti korang tak percaya sebabnya dulu aku memang tak suka sangat memasak tapi sekarang nie aku dah semakin minat memasak. Rupa-rupanya memasak nie seronok dan yang paling penting bila orang makan sampai menjilat jari. Memang satu kepuasan dalam diri!! 

So, hari nie aku dengan adik memulakan pencarian menu Fettuccine, kalau korang nak tahu Fettuccine nie salah satu adik beradik spaghetti tapi bentuk dia besar sikit dari spaghetti. Korang kena tengok betul-betul dekat bungkusan dia, takut tersalah pilih or terambik yang lain jenis pulak. Hikhik

 Nie la Fettuccine.

Okey, sekarang nie aku nak senaraikan semua bahan yang kena korang letak supaya jadi Fettuccine Alfredo yang sedap dan lazat. Sambil-sambil tu korang pergi ambik pen dan kertas untuk catat semua bahan nie yew, mana lah tahu korang berkenan nak masak untuk orang tersayang. Okey, cepat sikit ambik pen tu yew, sekarang nie aku nak mula cerita bahan nie.

Bawang Holand dan bawang putih.

Semua bawang di atas, korang hiris dadu kecik.

Udang.

Sosej

Tomato.

Parmesan Cheese 

Pertama kali, korang mesti rebus Fettuccine tu dulu dengan air masak. Sebelum air mendidih korang masukkan garam, selepas tu korang masukkan Fettuccine dan minyak sedikit. Dalam 15 minit, korang try dulu Fettuccine tu sama ada dah masak tau belum, kalau dah masak korang boleh toskan. Mudah kan?

Untuk sos Alfredo nie, korang just ikut turutan gambar nie jew. Lagi senang korang nak tengok cara dia, aku dah siapkan semua gambar setiap step yang korang boleh ikut. Hikhik Harap korang lebih faham lepas nie.

Panaskan butter

Tumiskan bawang Holland dan bawang putih

Masukkan udang dan sosej.

Masukan Fettuccine dan juga Parmesan Cheese.

Siap!!! Jom makan.

Senang kan? Bahan dia pun korang mudah dapat dekat mana-mana kedai. Nanti aku bagi lagi resepi Fettuccine Carbonara pulak. Tunggu yew...



No comments:

Post a Comment