PENGIKUTKU.

Thursday, August 2, 2012

Puding Caramel Berlapis Coklat.

Assalamualaikum,

Hai korang!!! Sebenarnya dah lama aku nak update blog nie tapi semalam baru aku berkesempatan nak menaip. Sejak akhir-akhir nie, aku memang busy sangat dengan kerja, maklum lah di bulan Ramadhan nie banyak program dan isu-isu panas di Selangor. Ermmmm, ingatkan bila bulan puasa nie, semua isu dorang simpan tapi hakikatnya diorang tak kisah!!! puasa or tak, isu tetap isu!!! Huhuhuhu. Opss, asyik cerita pasal politik jew, masuk ofis, politik!!! lepak dengan kawan, politik!!! Bosannya!!!! Takpe-takpe, kita tinggalkan sejenak pasal isu di Selangor, meh kita singgah cerita pasal juadah berbuka puasa. Kalau pasal makanan, bulan puasa nie memang selalunya makanan jadi lead dalam semua newpaper dekat Malaysia. Syurga makanan di bulan puasa!!! Lebih kurang cam nie lah lead dekat newpaper, betul tak? Hikhikhik.

Mentang-mentang lah bulan puasa, bulan menahan lapar dan dahaga, so makin ligatlah semua orang bercerita pasal makanan paling best juadah apa yang nak masak or beli untuk berbuka nanti. Hahaha Kalau sebelum nie, kita asyik bergosip pasal skandal lah, orang tu bercinta dengan orang nie lah, dia tak cukup hebat lah tapi bila time puasa jew semua gosip tu hilang!!! Biasanya dorang lagi suka bercerita pasal makanan, nak berbuka dekat mana, nak pergi ke bazar mana, dan paling penting nak berbuka dengan siapa!!! Hahahaha. Itulah realiti masyarakat Malaysia. Okey, bercerita pasal juadah berbuka nie, minggu lepas aku berbuka puasa dekat rumah Dieya. Almaklum lah dah lama tak jumpa kan? Selain Dieya, Iena dan Fiza turut serta jugak. Kalau korang nak tahu, kitaorang nie empat sekawan sejak form 1 lagi. 

Sebelum itu, kitaorang siap berbincang nak masak apa. Dalam otak aku memang takde pape menu pun sebabnya aku malas nak pikir sebabnya biarlah dorang yang tentukan. Aku nie jenis senang jew, makan apa yang ada, tak memilih sangat macam Fiza. Hikhikhik. Akhirnya, Iena dan Dieya yang tentukan menu, dorang nak masak spaghetti daging!!! Perghh, sedapnya. Seperti mana yang dirancang, aku, Dieya dan Iena pergi mencari bahan masakan dekat NSK, Petaling Jaya. Sebenarnya, ini pertama kali aku pergi ke NSK, sebelum nie pernah dengar tapi tak pernah pergi lagi. Memang barang dia murah-murah tau!!! Aku cadangkan korang pergi sini beli barang basah dan semuanya ada!!!

Masa tengah dok jalan-jalan sambil cari bahan masak, aku sempat lagi snap picture Adib. Comelnya anak Cikya nie. Oleh sebab Dieya dan Iena sibuk cari barang, aku lah yang kena tolak troli nie sambil bergurau senda dengan Adib. Kalau korang nak tahu, aku siap bagi cium semua barang basah dekat dia, biar dia kenal barang-barang tu. Contohnya, bawang, halia, asam keping dan semualah. Hahaha Kelakar tengok muka Adib bila bau benda yang kurang wangi. Comelnya anak Cikya nie.

Adip malu-malu.

 Adib tak puasa yew!!!

Tadi aku ada cerita pasal spaghetti kan? Tiba-tiba Dieya nak tambah menu pulak, dia nak buat puding caramel berlapis coklat. Pergh!!! cam best jew, lagipun dia dah siap print bahan dan cara-cara nak buat puding yang sedap. Iena pulak, dia nak buat sandwich sosej dengan keju!!! Ahdoi, macam banyak jew menu korang nie, mampu habis ke? Oh, lupa pulak kita kan dekat Malaysia, syurga makanan katakan!!. Hahaha. Korang nak tengok makanan yang kitaorang sediakan? 

Banyaknyer rezeki.

Korang nampak tak kuah spaghetti tu? Menarik tak? Hikhikhik senang jew masak dia. Korang nak try tak? Jap yew aku nak bagi bahan-bahan dia. Tapi kalau korang nak buat seafood pun takpe, tapi hari tu kitaorang guna daging cincang jew.

Bahan-bahan spaghetti daging :
Spaghetti (rebus dengan tambah sedikit minyak dan garam)
Daging cincang
Bawang Bombay (cincang dadu)
Prego sauce (traditional)
Sosej (potong bulat kecil)
Tomato (cincang dadu)
Sedikit kicap

Mula-mula korang panaskan minyak, tumis bawang bombang sampai naik bau. Lepas tu, korang masukkan daging cincang dan sosej, biar sebentar baru masukkan prego sauce. Lepas tu, korang masukkan sedikit kicap dan tomato, biar sampai mendidih. Senang kan?

Tu kalau nak masak spaghetti, kalau sandwich pulak lagi lah senang!!! kesedapan keju masih terbayang-bayang dalam otak aku sekarang nie!!! Hikhikhik

Bahan-bahan sandwich :
Roti keping
Sosej (potong dua)
Keju (sekeping or separuh)
Telur 

Senang jew rupanya buat sandwich nie, kalau korang nak tahu semua aku buat sendiri tau, Iena yang ajar aku. Mula-mula, kita ambik roti sekeping, tekan-tekan roti tu bagi lembut, sebelum tu korang kena basuh tangan biar bersih tangan tu, makan pun berselera nanti. Hikhik Lepas korang tekan lembut-lembut, letak keju diatas roti, kemudian letak sosej diatas keju. Lepas tu, korang gulung roti tu, sambil gulung korang tekan-tekan sikit biar dia tak terbuka masa goreng nanti. Sebelum goreng roti bersosej tu, korang mesti pukul telur kemudian mandikan sandwich tu dalam telur, baru korang goreng!! Goreng kejap jew tau, jangan lama-lama.

Okey, tu bahan untuk buat sandwich, kita beralih pulak bahan untuk buat puding caramel berlapis coklat. Banyakknya menu aku bagi kali nie, mesti korang penat nak baca kan? tapi takpelah mana tahu korang boleh buat lepas nie. 

Bahan-bahan puding caramel :

Bahan A
1 tin susu cair
5 sudu besar gula
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla.

Bahan B
1 tin susu cair
5 sudu besar gula
3 biji telur
4 sudu besar serbuk koko

Bahan C
2 sudu besar gula (hanguskan dan campur empat sudu besar air panas)

Cara-cara buat dia, korang campurkan semua bahan A dan B dalam bekas berbeza kemudian tapis bahan tersebut. Lepas tu, korang buat Bahan C, tapi sebelum tu korang sediakan tempat kukus dulu biar senang kerja korang. Kemudian, letak Bahan C dalam bekas yang korang suka seperti loyang, kemudian masukkan 3/4 adunan bahan A dan kukus. Biar sampai masak, baru korang masukkan adunan Bahan B. Kemudian bergilir-gilir letak bahan A dan B sampai siap. Senang kan?

Inilah hasilnya. Cantikkan?



No comments:

Post a Comment