PENGIKUTKU.

Saturday, December 31, 2011

Hanya Kamu.


Hanya kamu.
Dalam hati ini.
Tetap disanubari ini.
Tak mungkin berganti.
Hanya kamu dihati.

Hanya kamu.
Sungguh aku tidak khianati.
Sentiasa dijiwa ini.
Tak pernah dimungkiri.
Hanya kamu dihati.

Hanya kamu.
Cinta ini setia menanti.
Percayalah kali ini.
Tak terfikir melukai.
Hanya kamu dihati.

Nukylan : Samsia Samsi.
 
 
 

Friday, December 30, 2011

Aku Hanya Biasa.


Aku hanya biasa.
Tiada istimewa dalam jiwa.
Tapi aku hanya ada.
Satu cinta untuk dia.

Aku hanya biasa.
Sabar kunci utama.
Biar seribu dugaan menjelma.
Sayang aku tetap untuk dia.

Aku hanya biasa.
Mahu dicintai manusia.
Bukan mencari yang kaya.
Cukup sekadar cinta dia.

Nukylan : Samsia Samsi

Tuesday, December 27, 2011

Sepi.

Sepi.
Panji Pujangga tiada lagi.
Hilang dibawa ombak mati.
Jatuh berenang tenggelam hati.
Terus menyusur Lautan Hindi.

Sayu.
Panji Pujangga tetap pergi.
Tinggal pusaran seorang diri.
Mencari dan terus mencari.
Seorang lagak seperti panji.


 Nukylan Samsia Samsi

Tuesday, December 20, 2011

Ulang Tahun Kelahiran Kau.


Hari ini ulang tahun kelahiran kawan aku.
Kawan yang paling aku hormat.
Aku tak pernah lupa tarikh nie.
20.12.1982.
Sama ulang tahun kelahiran Bekas Perdana Menteri kita.
Tun Dr Mahathir Mohamad.
Tapi bila aku telefon dia hari ini.
Dia demam pulak.
Ahdoi.
Kesiannya dekat dia.
Tak sempat aku nak jumpa dia.
Takpelah.
Lain kali kalau ada masa.
Aku belanja dia makan.
Hahaha.
Buat Adik.

Aku ucapkan selamat hari jadi.
Semoga kau berbahagia selalu.
Semoga kau sihat selalu.
Semoga kau dipanjangkan umur selalu.
Semoga kau dimurahkan rezeki selalu.
Dan
Semoga kau dipertemukan jodoh selalu!!!.
Hahaha.
Sweet 19.
Opss, silap beb.
Sweet 29!!!!
Kau dah tua okey.
Jangan nak perasan muda lagi.
Dah wajib kahwin.
Okey bye.

Buat masa ini.
Aku hadiahkan lagu selamat hari jadi dekat kau.
Itu pun kalau kau tengok blog aku nie.




Sunday, December 18, 2011

Memori Melaka.

Sebelum masuk Cowboy Town, A'Famosa Resort.

Antara yang menarik dalam Cowboy Town.
Angah, aku dan Farah.

Sebelum Check-Out di A'Famosa Villa.
Inda, Eein, Aku, Farah dan Adik Aku.

Nie semua hero-hero Malaya.
Ewa, Daus, Along, Pak Tam, Angah, Bakal Adik Ipar dan Madi.

Adik-adik aku.
Mekasih ajak akak pergi Melaka.

Sebelum masuk A'Famosa Animal World Safari.
Happy jew korang kan.

Kami ROCK beb!!!
Bakal adik ipar, Along dan aku.
Yang dekat belakang tu adik aku.

Aku dengan Madi.

Aku sorang-sorang.

Saturday, December 17, 2011

A'Famosa Resort.

10 hingga 11 Disember lepas.
Aku pergi bercuti.
Bukan dengan keluarga.
Tetapi dengan kawan-kawan adik aku.
Seronok sangat-sangat dapat bercuti.
Ini pertama kali aku bercuti dengan diaorang.
Kitaorang semua duduk di A'Famosa Villa.
Siap ada kolam renang lagi.
Hebat kan?
Malam pertama aku di A'Famosa.
Kitaorang ronda Cowboy Town.
Aku siap tengok Red Indians Show.
Seronok sangat-sangat.
Lepas pergi Cowboy Town.
Kitaorang lepak dekat Pantai Eye On Malaysia.
Pertama kali aku tengok tempat nie.
Dulu cuma laut jew.
Sekarang nie semua laut dah ditambak.
Rindu masa dulu-dulu di Melaka.
Bandar Melaka memang dah berubah.
Dalam pukul 3 pagi baru aku balik A'Famosa Resort.
Aku bangun lambat sikit.
Penat berjalan.
Lepas makan maggie ayam.
*maggie ayam kegemaran aku*
Aku terus berenang sorang-sorang dalam kolam.
Memang best gila.
Lepas check-out kitaorang pergi Safari.
Tengok binatang buas!!!
Harimau, rusa, zirafah dan banyak lagi.
Nie gambar tiket masuk Safari.


Lepas kitaorang keluar A'Famosa Resort.
Kitaorang terus beli durian.
Habis 120 ringgit!!!
Mahal gila.
Sorang kena bayar 10 ringgit.
Kira berbaloi lah.
Lepas makan durian.
Kitaorang terus bergerak ke Umbai.
Apa lagi, makan ikan bakar lah.
Rindunya dengan jalan Umbai.
Masih teringat-ingat lagi suasana Umbai.
Merlimau.
Aku rindu masa dulu.
Okey-okey.
Tak nak touching.
Berbalik kisah di Umbai.
Kitaorang makan memang banyak.
Macam nak kenduri pun ada.


Salah satu lauk yang kitaorang order.
Sedap tapi pedas.


Inilah kawan-kawan adik aku.
Salah sorang dari diaorang nie bakal adik ipar aku.
Cuba korang teka!!!.
Hikhikhik.
Diaorang ada buat video tau.
Jap erk aku upload.


Hikhikhik.
Suka tengok video nie.
Mekasih Pak Tam.
Akak suka bercuti dengan korang.
;)

Wednesday, December 14, 2011

Kangen.

Kangen.
Aku kangen sama kamu.

Sungguh.
Aku tengah kangen sama kamu.

Tapi aku tidak tahu.
Sama ada kamu kangen atau tidak sama aku.

Kangen.
Aku malu tapi aku kangen.

Kangen.
Aku kangen kamu.

Titik.

Tuesday, December 6, 2011

Diam.

Diam. Bukan bermakna aku takut tapi sebab aku tak ingin berbalah. Mencari pergaduhan dengan orang. Itu bukan sifat aku. Hari nie seorang kawan yang cukup aku hormati berkata, lebih baik diam dari keruhkan lagi keadaan. Macam tu kot bunyinya. 

Aku pun dah lupa, tapi lebih kurang macam tu lah. Bagi aku, diam pula akan timbulkan lagi banyak masalah sebabnya kalau kita diam, orang takkan tahu apa yang kita tidak puas hati, marah dan sebagainya. Memang elok kalau kita diam, tapi jangan terlampau sangat nanti makan diri kita.

Contohnya, kalau kita sayang seseorang tapi kita diam jew, orang tu mesti tak tahu hati kita kan? So, kita kena luahkan dekat dia biar dia tahu perasaan kita. Jangan pikir dia terima atau tidak, yang penting dia tahu kita sayang dekat dia. Itu pun dah cukup. Lagi satu, kalau kita dah luah mesti hati kita rasa tenang jew sebab beban masa simpan perasaan tu dah hilang dengan luahan tadi.

Diam. Aku memang bukan jenis tahu diam, ada jew benda aku nak berleter sampaikan kawan aku siap buat meter dekat aku. Huhuhu. Kejam kan!!!. Sampai hati dia buat aku macam tu, bila aku diam dia pulak pelik. Siap tanya kau okey tak? Huhuhu yang nie lagi kejam. Dia ingat bila aku diam dan senyap, aku ada masalah ker. Tapi aku tak boleh nak elak sifat kuat bercakap nie, aku tak nak hipokrit. Biasanya aku lagi banyak cakap dengan kawan aku. Semua aku luah, aku bebas nak bercakap pape pun.

Tapi ada sesetengah orang, aku susah nak luah apa yang aku rasa. Aku rasa diam itu lagi penting dari bersuara. Aku rasa aku bukan jadi diri aku sendiri. Terlalu hipokrit. Tapi aku ada sebab kenapa aku buat macam tu. Jiwa aku memberontak, tapi mulut aku terkunci rapi seakan-akan ada emas dalam mulut. Sampaikan orang itu memberontak inginkan kebenaran. Bukan aku tak mahu bersuara, tapi aku takut dan tak berani nak luahkan. So, lebih baik aku diam dan terus diam. Asalkan jangan satu dunia salahkan aku sebab aku takut dipersalahkan. Itu hakikat yang aku rasa sekarang nie. 

Monday, December 5, 2011

Imbas Masa Lampau.






Cinta Sejati.



Cinta sejati datang dari hati.
Hati yang penuh ikhlas.
Menyayangi dan mencintai.
Cinta sejati bukan mahu dicaci.
Atau mahu dikasari.
Tapi mahu disayangi.
Kalau boleh seumur hidup.
Atau sampai mati.
Cinta sejati pertemukan aku.
Setiap inci lelaki.
Namun sampai kini masih tercari-cari.
Lelaki yang mampu dibuat suami.
Cinta sejati melakar sanubari.
Pengalaman mengajar aku berlari.
Mencari cinta sejati.
Walau pahit aku jalani.
Duri dan ranjau aku renangi.
Namun manis masih lagi sangsi.
Cinta sejati bentuk sahsiah diri.
Jika dulu aku lemah gemalai.
Tapi kini aku gagah berani.
Memperjuang maruah diri.
Yang dulu dipijak mati.
Cinta sejati.
Aku bukan memilih lelaki.
Tapi aku mahu yang sabar diri.
 Tidak meninggi diri.
Tidak juga penipu diri.
Cinta sejati.
Aku masih menanti.

Nukilan :-Samsia Samsi




Thursday, November 17, 2011

Anugerah Istimewa.


Pertama kali dalam hidup aku.
Aku menjejakkan kaki di Sekolah Istimewa.
Rata-rata semua pelajar cacat pendengaran.
Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas.
Seksyen 17, Shah Alam.
Sebelum nie aku pernah tengok diorang berinteraksi.
Tapi aku tak pernah terpikir macam mana diorang sekolah.
Sebaik aku melangkah.
Aku tengok semua pelajar senyap.
Ini juga pertama kali aku rasa.
Selalunya kalau sekolah pelajar normal.
Dari luar sekolah dah bunyi bising.
Tapi dekat sini berbeza.
Semua menggunakan bahasa isyarat tangan.
Sebagai pengganti suara dan telinga.
Cikgu-cikgu pun menggunakan isyarat yang sama.
Aku terpegun dengan kelebihan mereka.
Selain itu, aku kagum dengan semangat mereka.
Mereka punya bakat dan kreatif dalam kemahiran.
Seronok aku tengok diorang buat persembahan.
Walaupun mereka menari.
Tapi diaorang tak dapat mendengar lagu.
Pelik kan?
Tapi itulah keistimewaan diorang yang aku tak ada.
Mereka semuanya comel-comel dan hensem.
Seriously.

video

Waktu nie diorang hanya terima arahan cikgu sahaja.
Sambil mengingati rentak.
Kagum aku sejenak.
Cikgu diaorang ada bagitahu aku.
Diaorang nie wakil sekolah buat persembahan.
Baru-baru nie di Terengganu.
Hebat kan?
Selain menari.
Diaorang pun menyanyi tau!!!
Mesti korang teruja nak tengok.

 
Nie lah barisan koir diaorang.
Tapi diaorang menggunakan bahasa isyarat.
Masa nie nak mengalir airmata aku.
Tengok diaorang menyanyi guna bahasa isyarat.
Kagum pun ada.
Sebab diaorang semangat menyanyi walaupun tanpa suara.
Aku doakan semoga diaorang berjaya dalam hidup.
Amin.
Lupa pulak nak bagitahu.
Sebenarnya aku datang sekolah nie.
Untuk Majlis Anugerah Kecemerlangan 2011.
Diaorang nie siap dapat Sijil Kemahiran Malaysia beb!!!.
Aku ada dapat coklat yang diaorang buat.
Perghhh!!!
Sedap beb, kalah aku.
Aku pun tak pandai buat coklat. 
Hahahaha.



Wednesday, November 16, 2011

Lautan Biru Perdana Menteri.

Pagi-pagi lagi aku dah bangun tidur.
Siap termimpi-mimpi aku bangun lewat.
Aku kena sampai ofis awal hari nie.
7.30 pagi dah kena bertolak.
Aku kena cover Perdana Menteri.
Dato Seri Mohd Najib Tun Razak.
Di Kampung Orang Asli, Tanjung Sepat.
Pertama kali aku pergi buat cover dengan bos.
Program hari ini berkaitan pembangunan luar bandar.
Kerajaan beri kemudahan asas kepada rakyat.
Program Strategi Lautan Biru namanya.
Program nie kerjasama Angkatan Tentera Malaysia.
Serta Kementerian Luar Bandar dan Wilayah.
Ada empat buah rumah yang dibina.
Melalui Program Bantuan Rakyat.
Rumah tu semua untuk orang asli.
Prihatinnya kerajaan kita kan?
Siap bina dan baiki rumah lagi.
Aku bangga dengan usaha kerajaan.


Waktu nie aku cuma tengok sahaja.
Selalunya aku akan dengar dan catat.
Hari nie aku bukan cover untuk TV1.
Tapi kena buat cross over melalui radio.
Bergetar jew jiwa aku sebelum buat.
Suara pulak seakan-akan tiada.
Perghh.
Time nie lah suara serak-serak manja.
Tadi masa tengok rumah okey jew.
Tapi aku rasa banyak yang perlu diperbaiki.
Dari segi bahasa, intonasi, suara dan semualah.
Senang cerita kan.
Takpe lain kali aku akan tingkatkan lagi mutu suara.
Jangan terlalu cepat sangat.
Intonasi kena rileks.
Tu antara petua dia.
Hikhikhik.
Perjalanan balik ke ofis.
Bos dengan Pakcik Buang jew berborak sakan.
Aku dekat belakang mengumpul tahi mata.
Perut sudah kenyang.
Hati sangat riang.
Mata senyap memanjang.
Hahahaha.


Monday, November 14, 2011

Tiga Jam Karok!!! Buat Bibir Kami Terkoyak.


Tiga jam karaoke.
Korang ada?
Pertama kali aku karaoke dengan Ida.
Walaupun dah kenal sejak politeknik.
Dekat U pun kitaorang sama-sama.
Tapi lepas habis belajar.
Baru kitaorang sempat berkaraoke.
Aku bukan berdua jew dengan Ida.
Adik Ida pun turut serta.
Suara boleh tahan.
Mantap.
Memang seronok sangat-sangat.
Hilang stress dalam hati nie.
Kisah nie berlaku semalam.
Sebelum pergi karok.
Pagi-pagi lagi aku dah gerak ke Serdang.
Ida ambik aku dekat KTMB Serdang.
Breakfast roti canai bersalut kari mamak.
Sambil tu bergosip-gosip.
Bongkar semua cerita masa lampau.
Memang rindu gila dengan kawan-kawan semua.
Masa muda-muda dulu.
Terasa rindu pulak nak belajar.
Makan tengahari Ida yang masak.
Dia tak bagi aku buat.
Takut terpecik dekat baju.
Huhuhuhu.
Bukannya baju aku cantik sangat.
Biasa-biasa jew.
Bila aku rasa masakan Ida.
Seriously, dia dah boleh kahwin!!!.
Terbaik lah beb.
Aku doakan kau cepat-cepat kahwin.
Amin.


Sunday, November 13, 2011

Tahniah Nani!!!


12.11.2011.
Member wartawan aku kahwin.
Dia nie budak NTV7.
Nani namanya.
Aku tengok Nani sangat cantik.
Baju pun memang terbaik la.
Aku doakan semoga dia bahagia.
Hingga akhir hayat.
Amin.


Nie la Nani.
Canteknya kau nok!!
Lepas nie kena jadi isteri mithali tau.
Jangan nakal-nakal lagi.
Pastu kena jadi Mama pulak.
Hikhikhik.
Masa nie.
Aku rasa seronok sangat-sangat.
Aku jumpa dengan seseorang.
Sebelum nie tak pernah terpikir pun.
Mungkin dah jodoh.
Akhirnya kitaorang jumpa jugak.
Dulu asyik dalam Facebook jew.
Tapi sekarang nie dah depan mata.
Hikhikhik.


Nie la kawan aku tu.
EtOn.
Comel sangat-sangat dia.
Korang rasa macam siapa erk?
Hahaha.
Tapi member paling aku sayang sekali.
Dekat NTV7 tu.
Kecik molek orang dia.
Jap erk nak upload gambar dia.
Hikhikhik


Nie la kawan aku tu.
Sayang Nadia.
Tak boleh blah gambar nie.
Macam lesbian pun ada.
Hikhikhik.


Friday, November 11, 2011

11.11.11


11.11.11
Hari nie mencipta sejarah.
Mesti ramai orang kahwin tanggal nie kan?
Orang kata nombor satu bertuah.
Bayi-bayi yang lahir hari nie.
Mesti suka jew tengok nombor kad pengenalan.
Iyelah semua nombor satu.
111111.
Kalau yang lahir dekat Terengganu pulak.
Lagi bertuah.
Sebab berlanjutan nombor negeri.
111111-11
Perghhh.
Banyaknya satu.
Aku paling suka nombor satu.
Bagi aku nombor satu bertuah.
Entah lah sejak dulu lagi.
Nombor aku memang satu.
Hahahaha.
Mungkin sebab aku nie anak sulung.
Anak pertama.
Kebanyakan hidup aku bermain dengan nombor satu.
Tapi hari nie tiada istimewa bagi aku.
Cuma aku penat sangat-sangat.
Hari nie aku pergi Tanjong Karang.
Cover program Datuk Seri Noh Omar.
Tapi hati aku gembira sangat-sangat.
Esok aku off dua hari.
Tak sabar nak tengok Nani naik pelamin.
Nak jumpa dengan etOn.
Amu, Nadia, Mastura dan semua lah.
Tema untuk esok, Purple!!!
Warna tema NTV7.
Alamak!!!!
Aku belum beli hadiah untuk Nani lah.
Mampus la!!!
Takpe esok pagi-pagi aku pergi Mid Valley.
Beli hadiah untuk pengantin baru.
;)


Wednesday, November 9, 2011

Mataku.



Banyak-banyak anggota badan.
Aku paling suka mata.
Orang kata mata aku bulat.
Besar.
Aku suka pakai maskara.
Sebab bulu mata aku panjang.
Hikhikhik.
Dan.
Aku suka tengok mata orang sekeliling.
Mata mampu buat aku terpegun.
Hanya sepasang mata jew buat aku jatuh cinta.
Aku ingat mata tu sampai bila-bila.



Tuesday, November 8, 2011

Macam Tak Percaya Aku Masak.


Ermmm.
Macam tak percaya jew aku masak hari nie.
Kebetulan semalam Kak Zana dapat daging korban.
Dia suruh aku masak daging tu.
Dalam kepala aku ligat pikir.
Nak masak pe nie.
Tiba-tiba otak mula berpusing-pusing.
Masak daging lada hitam la.
Senang sikit.
Aku nie memang jarang masuk dapur.
Memang aku tak pandai masak!!!
Itu hakikat dari dulu lagi.
Sebenarnya bukan aku tak minat.
Tapi aku malas sangat-sangat.
Hahaha.
Bak kata adik aku la.
Kalau tak ikhlas, masak macam mana pun takkan sedap.
Tu memang aku akui la.
Bila aku masak memang tak ikhlas.
Nak siap cepat jew.
Bukan nak menghayati seni masakan tu.
Tapi hari ini.
Aku cuba untuk menghayati keseronokan di dapur.
Sambil masak aku teringat seseorang.
Aku bayangkan aku masak untuk dia.
Aku teringat senyuman dia.
Mata dia.
Sambil tersenyum aku gaul masakan aku.
Buat secara ikhlas untuk dia.
Walaupun dia tak rasa masakan aku.
Dia tahu aku tak pandai masak.
Hikhikhikhik.
Kesian dia kalau dapat aku kan?
Dah lah tak pandai masak!!!.
Mati kebulur lah dia bila kahwin dengan aku.
Hahaha.
Selain itu, aku masak sup sayur jugak.
Aku guna air rebusan daging.
Jangan membazir benda dah ada depan mata.
Jom tengok lauk yang aku masak.

Daging korban lada hitam.

Sup sayur daging korban.

Semua berasaskan daging korban.
Aku makan dengan Kak Zana dan Rohani.
Makan dekat ofis jew.
Hikhikhik.
Tak tahulah rasa dia cam ner.
Tapi aku tengok Kak Zana dan Rohani makan ok jew.
Kira berjaya la kan?
Walaupun biasa-biasa jew.