PENGIKUTKU.

Thursday, September 27, 2012

Aku Tak Suka Makeup.

Assalamualaikum,

Hai korang, berjumpa kita kembali dalam ruangan aku nie. Hari nie takde pape yang menarik untuk aku kongsi dengan kalian tapi hanya perasaan sedih sangat. Reason dia, aku terpaksa menunggu hampir dua jam ekoran kesalahan pengurusan program yang menyatakan seseorang ternama akan datang dalam lingkungan pukul 9.30 pagi tapi dia akan hadir pukul 11.30 pagi. Okey, masa tu memang aku sakit hati sangat iyelah buat semua wartawan tertunggu-tunggu sampaikan aku kena lepak di kedai kopi. Huhuhu. Walaupun aku selalu lepak dekat area Jabatan Meteologi Malaysia, Petaling Jaya tapi nie pertama kali aku lepak minum dekat kedai ini. Ermm, walaupun panas sikit tapi not bad lah.

Tunggu jap, aku nie nak cerita pasal kerja ker pasal rutin harian aku yang tak suka bermakeup? Hikhik Actually, memang aku tak suka makeup dari dulu lagi. Bukannya aku fobia, tapi sebenarnya aku memang tak pandai nak guna peralatan makeup tu. Hahaha Dulu pernah lah guna blusher dan maskara, tapi bila fikir-fikir balik cam susah jew nak bersihkan. Lepas tu, ambik masa yang lama pulak nak bersiap. So, bila aku fikir-fikir semula dan ambik masa bertakafur, so aku pun dah niat takkan bermakeup kecuali ada benda-benda penting yang memerlukan aku bermakeup, contohnya sesi photoshoot. Hahaha.

Mesti korang pelik kan kenapa aku tak suka makeup. Okey, hari nie aku nak senaraikan sebab dan akibat bila bermakeup nie. Hikhik Macam perunding kecantikan pulak aku nie kan? Takpe nie niat nak berkongsi dengan korang jew.

Pertama, bila aku bermakeup setiap hari, maka natural beauty aku akan hilang sedikit demi sedikit bila aku pakai makeup. Aku siap tengok macam mana orang-orang yang dah selalu bermakeup, bila diaorang tak makeup muka akan nampak macam orang sakit dan kusam. Seriously, aku tak tipu korang, kalau korang tak caya try tengok mana-mana perempuan yang bermakeup, bila dorang tanggalkan makeup mesti kulit macam tak bermaya. 

Kedua, aku tak suka makeup sebabnya aku memang tak pandai nak guna!!! Hahaha Seriously, aku memang tak kreatif pasal makeup, kalau benda lain aku okey lagi. Aku cuma tahu step-step nak pakai makeup, tapi aku tak pandai nak lembutkan tangan mencampurkan makeup-makeup tu dekat muka aku nie. Kalau bab letak eyeliner lagi lah aku tak reti, tangan duk mengigil ketakutan mana lah tahu nanti masuk mata pulak eyeliner tu. Eye shadow lagi aku tak reti nak calit dekat mata nie, nak main warna pun aku tak reti inikan pulak nak pakai dia kan. Memang lah orang cakap senang, kau calit jew, tapi bagi aku cam susah jew? Sumpah aku tak reti.

Ketiga, duit aku save sikit bila aku tak pakai makeup. Iyelah makeup mahal tu!!! Aku just guna pelembab bibir jew. Jimat sikit duit nak beli benda lain. Hahaha. Lagipun aku just guna bedak jew, senang lagi mudah nak siap-siap pergi kerja. Kalau dah kahwin tak payah suami aku tunggu lama-lama!! Tapi aku kena cari suami yang suka tengok perempuan tak pakai makeup la, iyelah nanti dia tak suka pulak bila tengok aku tak bermakeup. Tapi bagi aku, mostly lelaki suka perempuan tak pakai makeup, asli katanya. Hahaha.

Keempat, bila aku bermakeup, aku rasa susah nak bernafas sebabnya makeup tu dah tutup segala kulit-kulit aku dari bernafas!! Seriously, muka pun cam berat jew nak bawa sebabnya makeup tu tebal dari kulit aku. Hahaha. Tapi entah lah, memang aku rasa lain bila kulit bermakeup dengan tak makeup langsung beza dia time tak makeup, muka terasa ringan dan begitu semulajadi. Ala-ala Lisa Surihani gitu, hahaha.

Kelima, antara sebab yang paling utama aku tak bermakeup ialah bila aku kahwin nanti baru lah nampak len macam. Mungkin muka bertambah berseri sebab aku tak pakai makeup, dan orang akan terkejut dengan perubahan bila aku pakai makeup. Hahaha. Kelakar tak reason aku yang kelima nie? Tapi itu memang hajat aku pun, nak nampak lain masa hari bersejarah tu. Insyallah.


Muka tak pakai makeup.

Secalit makeup pun takde.

Member aku pun masuk jugak.

Senyuman tanpa makeup.

Semua gambar nie member aku yang snap masa tengah PC exco kerajaan negeri, Rabu lalu. Masa nie memang aku tak bermakeup langsung, dan macam sebelum-sebelum nie, aku memang tak pakai makeup pun. Itulah rutin harian aku, pergi kerja cuma pakai bedak tanpa ada apa-apa foundation or blusher, maskara serta seangkatannya. 

Aku lagi suka nampak simple walaupun tanpa makeup di muka. ;) itu semua demi kebaikan aku di masa akan datang, kulit kita bukannya sentiasa muda kan? Bila tiba masanya, kulit kita akan dimamah usia jugak. Betul tak? So, kita kena jaga dari sekarang, bermakeup boleh asalkan jangan terlampau tebal sangat, bagilah ruang untuk kulit kita bernafas sekejap. Hikhik.


1 comment:

  1. Samalah dgn Bie.. tapi kdg2 tgk org mekap rasa suka pulak, tapi syg kan natural beauty, xnk kulit jadi kusam dgn chemicals tu :/

    http://dilemaseekorkucingbelang.blogspot.com/

    ReplyDelete