PENGIKUTKU.

Monday, July 9, 2012

Loji Rawatan Air Sungai Langat.

Assalamualaikum,


Hai korang, sihat tak? Aku sihat jew hari nie, almaklum lah baru jew start kerja lepas dua hari bercuti sakan. Hahaha Okey, hari nie pagi-pagi lagi aku dah bangun sebabnya turn aku kena buat berita pagi. Tapi lepas jew aku siap buat berita pagi, aku kena bergerak ke Loji Rawatan Air Sungai Langat, Hulu Langat. Aku kena siapkan special report pasal cuaca kering beri kesan ke atas loji air. Perghh!!! kalau korang nak tahu, nie kali kedua aku jejakkan kaki dekat loji air nie. Maklum lah sejak akhir-akhir nie isu gangguan bekalan air semakin ketara, so aku pun kena ar rajin berkunjung dekat loji air nie.


Masuk jew pintu masuk loji, aku kena daftarkan diri dekat bilik pengawal. Inilah salah satu perkara yang aku tak suka buat, ambik pas keselamatan dekat bilik pengawal!!! Malasnya nak berjalan ke bilik pengawal tapi kena buat jugak sebabnya aku nak masuk buat kerja, kalau tak buat nanti tak boleh nak masuk!!! Bila aku dah bagi kad pengenalan dekat pak guard tu, dia terus dengan senyuman bagi kad special dekat aku. Korang nak tengok tak kad tu? Ini pertama kali aku tengok kad sebesar nie!!! Seriously, korang mesti terkejut tengok kad nie kan?


Kad nie lagi besar dari tangan aku.

Inilah dia pejabat utama loji.

Lepas jew aku berkunjung dekat loji, aku terus bergerak ke balancing pulak. Balancing nie tempat simpanan air yang dah bersih. Memang jauh dekat atas bukit, suasana tenang jew dekat sana. Aku suka sangat-sangat tempat tu. Memang sunyi tapi ada pegawai yang jaga tempat tu. Kesian pulak aku tengok diaorang kerja berdua jew dekat atas tu. Dah lah dekat atas bukit, lepas tu macam tak der pape yang menarik jew. 

Simpanan air

Meter air

Tempat balancing

Macam kolam kan?

Masa tengah berborak dengan Cik Mala dari Puncak Niaga, aku sempat jugak berposing dekat tempat balancing tu. Panasnya dekat sana, macam dah duduk dekat sauna siot!!! Huhuhu Aku rasa bangga sebabnya dapat jejakkan kaki dekat balancing nie, bukan semua orang boleh masuk dalam nie hanya orang tertentu jew tau!! Kira aku nie antara yang bertuah dapat tahu sendiri macam mana proses bekalan air dilakukan sebelum sampai kepada pengguna. 

Matahari terpacak atas muka.

Kenangan di sini.

No comments:

Post a Comment