PENGIKUTKU.

Saturday, May 12, 2012

WAWA Akhirnya Pergi.

Kira-kira pukul 3.30 pagi, aku dikejutkan dengan berita kematian WAWA. Siapa WAWA dalam hidup aku? Mesti korang tertanya-tanya kan? Sebenarnya WAWA tu panggilan bagi nenek sebelah bapak aku. Masa aku kecik dulu, dia lah yang ajar aku mengaji dan ilmu agama. Masa tu aku tak tahu pape lagi, baca Al-Quran pun tak pandai lagi. Tapi aku selalu dapat pujian daripada WAWA.

Aku takkan lupa, kata-kata dia dulu. Ayat itu akan selalu aku semat dalam jiwa nie, mesti pun sakit tapi aku rasa itulah kata-kata yang lahir dari mulut WAWA. Tak payah lah aku perkatakan di sini, biarlah jadi memori aku masa dulu. Mesti pun WAWA selalu meluahkan kata-kata itu, tapi sampai sekarang aku tak berdendam dengan WAWA, malah aku sentiasa melawat dia waktu sakit.

Sampaikan WAWA menangis bila tengok aku rajin ziarah dia. Bila aku masuk rumah WAWA, aku akan luah semua cerita-cerita aku, WAWA dan OBEK selalu mendengar jew. OBEK nie anak WAWA. Dia jugaklah yang mengajar aku mengaji. Aku kesian tengok OBEK dah lah sakit kaki, cam susah jew nak bergerak sebab tulah aku rajin tengok dorang bila ada masa terluang.

Sebelum WAWA menghembuskan nafas yang terakhir pagi tadi. dia ada meluahkan hasrat nak jumpa dengan adik aku, Ateh!!!. WAWA sorang jew panggil adik aku Ateh, sampai sekarang nama tu lekat dekat adik aku. Nasib baik adik aku sempat jumpa dia hari tu. Aku ingat lagi, masa tu  aku suka mengusik WAWA. Aku selalu cakap, WAWA ada gigi lagi ker nak kunyah makanan? Hahaha, lepas tu apa lagi, WAWA marah dekat aku, siap cakap kau ingat WAWA nie takde gigi ker? Walaupun aku suka mengusik WAWA tapi aku sayang kan dia, siap aku urut lagi belakang badan dia. RINDUnya masa tu.

Aku tak boleh nak bacakan surah Yassin untuk WAWA, korang faham-faham la yew. Lepas aku buat berita pukul 10 pagi, aku terus bergegas ke masjid dengan adik dan pakwe dia. Aku tunggu dekat luar jew masa arwah WAWA dimandikan. Mak aku bertungkus lumus mandikan jenazah. Lepas tu, jenazah dikapankan, sebelum proses menutup keseluruhan muka, dorang suruh siapa yang nak cium jenazah dipersilakan. Aku orang pertama yang cium arwah, tenang jew muka arwah masa tu. Aku cium dekat pipi kiri WAWA, sejuk jew pipi WAWA. Aku tengok WAWA macam tengah tidur jew, muka WAWA berseri-seri jew. Sayu jew hati aku tengok.

Lepas arwah disembahyangkan, aku terus bergerak ke tanah perkuburan Islam. Aku tengok setiap inci liang lahad yang WAWA akan ditempatkan. Sungguh hati aku sayu, WAWA yang aku kenal dari kecik sampai sekarang nie akan tinggalkan kitaorang sampai bila-bila. Sedih sangat-sangat bila jasad WAWA dimasukkan dalam liang lahad. Airmata aku cepat jew mengalir laju!!! Tak dapat aku tahan rasa pilu nie. Insan yang selama ini bagi aku ilmu mengaji pergi buat selama-lamanya. 

Buat kali terakhir, aku siram air atas pusara WAWA, cuma aku tak taburkan bunga jew. Dalam hati aku, biarlah WAWA tenang di sini. AMIN.

2 comments: