PENGIKUTKU.

Thursday, November 3, 2011

Sikit-sikit Aku Berubah.


Masa aku tengah taip entri nie, hati aku rasa was-was, tenang tapi keliru. Keliru dengan jiwa aku sendiri. Sejak akhir-akhir nie aku banyak kali bermuhasabah diri. Teringat kisah-kisah lalu. Banyak yang perlu aku perbaiki. 

Jiwa terasa tenang saat aku sujud mengadap illahi. Seriously, aku rasa mula dekat dengan-Nya. Semakin kuat perasaan itu bila aku semakin sayang meninggalkan solat. Aku dah tak kisah tentang semua orang. Tentang gosip-gosip liar orang. Yang aku tahu, aku rindu. 

Bukan aku rindu pada manusia, tapi aku rindu pada-Nya. Pencipta alam semesta. Aku bukan makhluk sempurna, tapi apa salahnya jika aku mula mencari penciptaku. Biarlah aku hilang kasih sayang manusia, tapi aku takut kalau Allah S.W.T tidak menyayangi aku.

Setiap kali aku masuk surau, aku mesti jumpa dengan makcik cleaner. Makcik tu memang baik orangnya. Peramah dan sangat tenang wajahnya. Aku suka tengok muka makcik tu. Nampak nur pada wajahnya. Memang dia rajin solat. Aku sangat menghormatinya. Walaupun dia cuma seorang cleaner, tapi dia tak pernah tinggal solat. Sangat kagum aku melihat kesungguhan makcik menyempurnakan perintah Allah S.W.T.

Kadang-kadang aku terfikir, kenapa ramai orang lalai menyempurnakan solat lima waktu? walaupun cuma lima, tapi seriously kadang-kadang aku rasa berat jew nak pergi solat. Malas campur penat!!! Tapi solat itu tiang agama, jika salah satu tiang runtuh, maka runtuhlah agamanya.

Aku rasa bersyukur sangat-sangat, Allah S.W.T beri aku peluang nak berubah. Sejak aku lihat kawan aku sendiri rajin bersolat. Bila kitaorang keluar, dia mesti tidak lupa waktu solat. Tengah dok melepak pun, dia akan pergi solat bila dengar suara azan berkumandang. Tengah dok berkaraoke pun dia akan set masa untuk bersolat. Mula-mula aku segan dengan dia. Aku nie taklah sempurna solat, orang kata on and off. Tapi bila aku tengok dia. Aku mula ingatkan dia, kalau nak solat bagitahu yew. Sampaikan aku hormat dengan dia. Kalau aku cakap sebab dia aku mula rajin bersolat, korang rasa teruk tak?

Tapi aku rasa, Allah S.W.T yang merancang semua tu, mungkin dia sebagai utusan untuk aku mula merindui sejadah dan telekung. Mula meratap kembali kesalahan diri. Aku bukan hipokrit tapi aku nak berubah!! Berubah ke arah kebaikan. Mekasih kepada kawan aku tu. Aku rasa bersyukur sebab cara kau telah buat hati aku terusik untuk berubah!!!.

3 comments:

  1. alhamdullilah :) perubahan ke arah kebaikkan tak pernah terlambat

    ReplyDelete
  2. Subhanallah, perancangan Allah sentiasa cantik dan halus. Sambutlah cinta Allah, pasti tidak sia-sia :)

    ReplyDelete
  3. Insyallah. akan sam sambut dgn tenang. doakan yew.

    ReplyDelete